קהילה בצמיחה

פערים בחינוך

התמונה של אבי ברוך

אחוז הזכאים לבגרות בשנת 2012 במועצה האזורית זבולון עומד על כ- 65%. זהו אחוז נמוך בהשוואה לרשויות השוכנות בסביבתנו כמו למשל: נשר 82%, מ.א עמק יזרעאל 81%, מ.א משגב 81%, קרית טבעון 81%, מ.א מגידו 76%, חיפה 74%, מ.א מטה אשר 71%, קרית אתא 71%, יקנעם עלית 70% (נתוני משרד החינוך).

כדי להבין את הנתונים יש לבחון את המרקם האנושי במוא“ז זבולון ולרדת לפרטים.
אחוז הזכאות לבגרות בשנתון י"ב שלמדו בשנת 2012 בבית הספר כרמל זבולון הינו גבוה מאד בהשוואה לאחוז הזכאים במועצה ועומד על כ- 92%. אגב, בית ספר כרמל זבולון קולט כ- 35% תלמידים מחוץ למועצה. כמובן שהקליטה היא סלקטיבית ומתקבלים תלמידים חזקים שרובם ככולם זכאים לבגרות ותורמים לגידול אחוז הזכאים הנזקף לבית הספר (או לפחות לא מקטינים אותו).
במגזר הערבי, לעומת זאת, המצב עגום. כ-40% משנתון י"ב 2012 המתגוררים במועצה האיזורית זבולון מתגוררים באיבטין, ראס עלי וחוואלד. יש בישובים אלה נשירה גדולה של תלמידים במעבר אל בית הספר התיכון. הנשירה בחלקה סמויה ובחלקה גלויה. רוב תושבי המועצה הערביים לומדים תיכון בשפרעם ושם אחוז הזכאות לבגרות עומד על 54%, אבל המספר הזה לא ניתן להשלכה על המגזר הערבי בזבולון. ניתן להעריך שרק אחד מתוך חמש תושבי זבולון הערביים זכאי לתעודת בגרות. נמוך מים המלח.

השבוע, עם פרסום תוצאות המיצ"ב נסב הדיון הציבורי סביב הפערים בחינוך המשתקפים מהציונים במיצ"ב. דובר רבות על הפערים הגדולים בחינוך ששנה אחרי שנה מסרבים להיסגר, ואף השנה לא נראה שהם בכיוון של צמצום. פערי חינוך בין פריפריה ומרכז, בין עשירים ועניים, בין חילונים לדתיים ובין ערבים ויהודים. צמצום הפערים דורש תקציבים והעדפה מתקנת ברמה הלאומית בעיקר אך גם ברמה המקומית והאישית.
אחד הפתרונות לבעיית פער החינוך שקורם עור וגידים אצלנו במועצה בימים אלה הוא בית ספר תיכון המתוכנן לקום ליד איבטין ומיועד למגזר הערבי. (המחשבה להקים את בית הספר החדש צמוד דופן לבית הספר כרמל זבולון עלתה במחלקת החינוך של המועצה אך נשארה בגדר מחשבה בלבד. היתרונות של צמידות כזו, לו היתה יוצאת אל הפועל, הינה איגום משאבים ויתרונות חברתיים שיבואו לידי ביטוי בטווח הארוך. מנגד יש לזה גם חסרונות, ובפועל עמדו בכיוון זה מכשולים כמו למשל, זמינות הקרקע בצמוד לבית הספר כרמל זבולון.) בית הספר התיכון שליד איבטין שתיכנונו הושלם ממתין כרגע להקצאה תקציבית, והיעד של המועצה האיזורית זבולון הוא שבספטמבר 2015 יחלו בו הלימודים. רצף חינוכי לתלמידי המגזר הערבי במועצה יסייע רבות בהקטנת היקפי הנשירה הגלויה והסמויה.

נתוני הזכאות לבגרות לשנת תשע"ג טרם פורסמו באתר משרד החינוך. אחד הנתונים המפתיעים שיפורסמו יהיה, ככל הנראה, אחוז הזכאות לבגרות בבית ג'אן. כל תלמידי י"ב מבית הספר של בית ג'אן זכאים לתעודת בגרות. 100% זכאות. נתון מרשים שנובע מעבודה רבת שנים וממספר גורמים שחברו יחד למטרה זו: תמיכתה של קרן רש"י ועמותת יכולות, צוות המורים שנרתם לתוכנית פעולה מיוחדת, הורים שדרבנו ותמכו, ותלמידים שניאותו לקבל על עצמם לימודים אינטנסיביים. כדאי לקרוא את דבריו של חובב יחיאלי: ברשימה הסיפור שמאחורי אחוזי הבגרות בבית ג'אן לחובב היה קשר מקצועי עם הרכז הפדגוגי שם. התלמידים בבית ג'אן לא מקבלים הקלות בבחינות הבגרות. ציוני המגן שלהם נמוכים מציוני מבחני הבגרות. טוהר הבחינות הינו ערך בעל חשיבות. בבית ג'אן לא מעתיקים אבל כדאי להעתיק מהם ולחקות את ההצלחה.
אחוז הזכאות לבגרות , וציונים בכלל, אינם חזות הכל במעשה החינוכי. האתגר החינוכי הגדול הוא השאיפה למיצוי הפוטנציאל האנושי. בשבט השישי, גליון 123, פורסמה רשימה מאת מאיר יפה, מנהל מחלקת החינוך במועצה: "אתגר המעשה החינוכי בעידן הדיגיטלי". ברשימתו שואל מאיר 8 שאלות ראויות למחשבה. שאלה מספר 3 מדברת על הלומד האוטונומי. איך מנצלים את מה שיש לעולם ולטכנולוגיה להציע במטרה לכבוש אתגרים חינוכיים ראויים? אם יש לכם רעיון, אל תשמרו עליו בסוד. שתפו, שתפו.

הוסף תגובה חדשה

Filtered HTML

  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • תגיות HTML מותרות: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.